FOR ALL MOMS AND DADS WHO ARE PASSION TO NUTURE THEIR BABIES WITH THE LOVING TOUCH

We all know that we (all moms and dads) are the most excited persons in the earth waiting for our babies to be born...and we will always try to give our best in nurturing them. I always believe that Our Merciful God has given us our beloved babies to colour and brighten our life with full of love and as a completion to our feeling as a human being, to have the pleasure as a mother and father, and to make us more responsible to what we owned. I also believed that nurturing started from inside the womb, then continues till the time of delivery and from the moment our babies started seeing this world. And, I also and always believe in "natural parenting" which help us to bring our children in a healthier, greener & more friendly towards our environment, lesser hassle, and a safer community for the future world. Of all these, this is why I feel that it is very important and "crucial" to start it with breastfeeding.I don't have much to offer all my friends here other than sharing the experiences, supporting each other and experimenting the new tips in growing and nurturing our children in a natural way. So, HAPPY SHARING!!!

Friday, July 2, 2010

Benarkah Ada Genetik Binatang Dalam Badan Manusia?

Salam semua.
Benarkah terdapat genetik binatang dalam DNA manusia? Adakah manusia dilahirkan 100% tulen sebagai manusia? Jika benar, bagaimana pula dengan manusia yang mempunyai sifat seperti binatang?
Hmmm...saya mula terfikir tentang perkara-perkara ini kerana hati saya meruntun sayu setiap kali membaca kes-kes pembuangan bayi yang tidak berdosa dan juga kes-kes rogol terhadap wanita. Saya selalu membayangkan wajah bersih si bayi yang hatinya tulus mulus suci...namun dijumpai mati terdampar di lautan sampah, terkapai-kapai di lautan najis tandas, ada yang digonggong anjing...semua itu refleksi dosa yang telah dilakukan oleh ibu bapa mereka...MasyaAllah...menangis hati saya. Apakah tiada hati perut? Tidak adakah sekelumit rasa sayang terhadap janin sendiri sehingga sanggup menghukum bayi-bayi ini? Kepada yang pernah melakukan perbuatan terkutuk ini, kembalilah ke pangkal jalan, hukumlah diri anda sendiri dengan menyerah diri sepenuhnya kepada Allah dan Yang Maha Pencipta, kerana anda telah menganiaya ciptaan agung Yang Maha Esa padahal anda tidak langsung mempunyai hak untuk berbuat sebegitu rupa. Saya sentiasa percaya bahawa setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya. Perkara-perkara seperti ini juga menunjukkan keruntuhan moral dan akhlak di kalangan generasi kita, walaupun pada waktu yang sama ada pihak bermati-matian mengatakan mereka telah melakukan perkara yang betul (sedangkan jika dilihat balik, merekalah antara punca penyumbang keruntuhan moral masyarakat). Semua pihak saling menuding jari dan isu ini tidak akan habis hingga hari kiamat. Tidak perlu saya memberi saranan-saranan untuk mengatasi masalah ini kerana di luar sana telah ada ramai bijak pandai untuk memikirkan hal ini.
Hati saya sentiasa disentak dengan pelbagai isu masyarakat, dan terbaru adalah apabila seorang wanita berumur yang telah kematian suami dirogol ketika dalam perjalanan balik ke rumah. Ini adalah insiden yang tidak dilapor di dada akhbar...untuk apa juga dilaporkan sedangkan tiada langkah untuk mencegah diambil. Sedih saya melihat wanita ini. Paras rupanya jauh dari tahap yang menarik, pada fikiran saya. Badannya juga tidak mempunyai potongan yang cantik. Namun, perogol masih ada nafsu untuk melepaskan serakah syaitan kepada wanita malang ini. Ya Allah...kami sedar pembalasan yang sedang Engkau berikan kepada kaum kami ini, namun bantulah kami menuju keredhaanMu dan jalan taubat yang Engkau lorongkan.
Bukan cerita-cerita ini sahaja. Saya juga menerima kes-kes "rogol paksa-rela" di kalangan anak-anak remaja kita pelbagai bangsa, malah ada kes-kes ulangan. Apakah makna ini semua?
Saya cuba mencari kajian-kajian yang pernah dijalankan, manalah tahu ada bukti menyatakan terdapat genetik binatang dalam badan manusia...namun TIADA!!! Ini bermakna semua masalah ini berpunca dari diri kita sendiri yang gagal mengawal hawa nafsu serta gagal mendidik anak-anak kita untuk menghormati hak orang lain dan menyayangi ciptaan Allah yang lain.
Semuanya bermula dari dalam kandungan...penjagaan kandungan yang baik dan mengelakkan diri dari terdedah kepada anasir negatif. Apabila si ibu sentiasa bermatlamat positif, berfikiran baik dan beramal dengan amalan yang baik, janin telah terdidik dari dalam rahim ibu lagi. Seterusnya, apabila zuriat dilahirkan, susuilah ia dengan SUSU IBU, yang lebih tepat lagi ialah susu kita sendiri...bukan diberi SUSU BINATANG yang lain. Mungkin ini adalah titik permulaan kemasukan "Sifat" binatang dalam diri manusia...kemudian gagal mengawal hasutan syaitan yang sentiasa tidak jemu mendampingi kita dan sentiasa cuba memasukkan jarum halusnya ke dalam hati kita sejak lahir. Saya tidak nafikan bahawa SUSU IBU bukan satu-satunya faktor untuk menjadikan anak kita seorang yang baik dan tidak akan berbuat jahat apabila dia besar kelak. Sememangnya faktor yang lain turut memainkan peranan penting, contohnya cara didikan yang diberikan oleh kita dan kekuatan ilmu agama yang diterapkan ke dalam diri anak-anak sejak kecil. Namun, dengan pemberian SUSU IBU sejak lahir dan secara eksklusif akan dapat menambah faktor ke arah pembentukan seorang insan yang kamil kerana PENYUSUAN SUSU IBU memberi sejuta satu hikmah dalam diri manusia terutaam dari aspek ikatan kekeluargaan.
Terpulanglah kepada sesiapa yang masih memandang remeh kepada penyusuan susu ibu dan menganggap penyusuan susu ibu adalah suatu kerja/perbuatan/amalan yang mudah. Sekiranya mudah, mengapa tahap penyusuan eksklusif di Malaysia tidak 100%?
Fikirkanlah...
Salam ukhuwah dari saya.

2 comments:

  1. Info yang sangat bermanfaat! Thanks dah sharing

    ReplyDelete
  2. welcome deasy...sharing is caring.
    Sekadar memenuhi tanggungjawab sosial saya.

    ReplyDelete