FOR ALL MOMS AND DADS WHO ARE PASSION TO NUTURE THEIR BABIES WITH THE LOVING TOUCH

We all know that we (all moms and dads) are the most excited persons in the earth waiting for our babies to be born...and we will always try to give our best in nurturing them. I always believe that Our Merciful God has given us our beloved babies to colour and brighten our life with full of love and as a completion to our feeling as a human being, to have the pleasure as a mother and father, and to make us more responsible to what we owned. I also believed that nurturing started from inside the womb, then continues till the time of delivery and from the moment our babies started seeing this world. And, I also and always believe in "natural parenting" which help us to bring our children in a healthier, greener & more friendly towards our environment, lesser hassle, and a safer community for the future world. Of all these, this is why I feel that it is very important and "crucial" to start it with breastfeeding.I don't have much to offer all my friends here other than sharing the experiences, supporting each other and experimenting the new tips in growing and nurturing our children in a natural way. So, HAPPY SHARING!!!

Wednesday, September 8, 2010

August 2010 Breastfeeding Support Group Gathering















Salam semua.
Pada 8/8/10 lalu bertempat di Padang Polo, Ipoh jam 9.00 pagi telah diadakan Perjumpaan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu untuk bulan Ogos 2010. Sesi ini telah dikendalikan bersama seorang lagi Peer Counselor dari MBfPC iaitu Ayang Lina.
Pada kali ini, kami telah membincangkan 2 tajuk iaitu:
1) Breastfeeding Moms Coping With Ramadhan Challenges
2) Breastfeeding Practice & Pregnancy


Alhamdulillah, seramai 6 ibu membawa bersama anak-anak dan para suami telah berjaya menghadirkan diri demi menimba ilmu penyusuan yang amat berharga. Berikut antara perbincangan yang telah dibuat:

1. Antara kebimbangan yang disuarakan sekiranya ibu menyusu berpuasa ialah:
- kurang minum air di waktu siang menyebabkan keletihan dan kurang penghasilan susu ibu untuk anak
- beranggapan tidak cukup nutrisi yang akan menyebabkan kualiti susu ibu terjejas seterusnya mungkin mempengaruhi zat anak-anak
- emosi yang penat dan bimbang terhadap kuantiti dan kualiti susu ibu yang dihasilkan pada waktu berpuasa menambahkan lagi faktor kurang pengeluaran susu ibu.

2. Antara penyelesaian yang dibincangkan untuk mengatasi tanggapan-tanggapan di atas:
- galakkan penyusuan di waktu malam hari kerana ianya mengaktifkan lagi hormon-hormon penyusuan yang memang aktif pada waktu malam.
- tingkatkan "direct feeding" di waktu siang bila bersama dengan anak. Rangsangan dari bayi lebih baik dari rangsangan sewaktu menggunakan pam.
- Yang perlu mengepam di waktu siang, konsisten adalah penting, dan jangan tertekan bila susu yang diperah hanya separuh dari keluaran biasa. Teruskan kekerapan memerah antara setiap 3 ke 4 jam.
- Bersahur adalah WAJIB dan perlu mengambil makanan yang boleh membekalkan keperluan tenaga yang mencukupi sepanjang berpuasa. Ambil manfaat dari lambakan kurma di bulan Ramadhan kerana ianya sumber yang paling mudah dan contoh makanan yang paling baik untuk keperluan kalori.
- Pemakanan sewaktu berbuka dan bersahur mestilah seimbang, tidak mengikut nafsu. Seeloknya mengambil air masak daripada air manis untuk mengelakkan dehidrasi secara senyap.
- Pada waktu malam, minumlah air secukupnya. Seelok-eloknya pengambilan air masak 6-8 gelas menjamin keperluan badan yang mencukupi. Jangan pula terlebih air kerana nanti boleh juga berlaku keadaan "toksik" air dalam badan.
- Kawal emosi supaya sentiasa positif terhadap penyusuan susu ibu. Ianya boleh membantu dalam pengeluaran susu ibu yang mencukupi untuk anak-anak.
- Sebagai orang Islam, ayat-ayat tertentu boleh dibaca. Yang paling mudah adalah dengan mengamalkan surah Al'Kauthar sewaktu memakan buah kurma. InsyaAllah, Allah akan mempermudahkan kita.

3. Antara isu yang diutarakan sekiranya seorang ibu mengandung menyusui anaknya pada masa yang sama:
- Anak yang di dalam kandungan akan mengidap penyakit. Anak yang disusui pada waktu itu juga akan menghidap penyakit.
- Susu akan kering sewaktu mengandung, oleh itu akan menyebabkan sakit puting payudara kerana tiada susu dihasilkan tetapi anak terus menyusu.
- Rasa susu ibu sewaktu mengandung akan berubah
- Penyusuan ketika mengandung boleh menyebabkan keguguran
- Penyusuan ketika mengandung akan menyebabkan kontraksi dan kelahiran pramatang
- Zat yang dibekalkankepada bayi dalam kandungan akan kurang menyebabkan bayi yang akan dilahirkan mengalami kekurangan zat.
- Susu badan menjadi kotor sewaktu mengandung.
- Susu yang akan dihasilkan untuk bayi yang bakal lahir nanti akan berkurang
- Ibu mengandung akan mengalami kekurangan zat untuk badannya sendiri iaitu zat besi dan kalsium.

Alhamdulillah, sebelum sesi ini berakhir, kami telah dapat membantu antara satu sama lain untuk mendapatkan penjelasan berkenaan persoalan yang bermain di fikiran masing=masing berkenaan penyusuan susu ibu.
Saya berharap ibu-ibu tidak akan jemu berkongsi ilmu dan pengetahuan di samping memberi sokongan kepada ibu-ibu yang lain. Syabas kepada semua.

Apa yang baik datang dari Allah dan yang buruk dan kurang itu berpunca dari kelemahan saya sendiri.
Salam ukhuwah dari saya.

2 comments:

  1. Salam Dr, lepas baca entry ni(No.3 Antara isu yang diutarakan sekiranya seorang ibu mengandung menyusui anaknya pada masa yang sama) sy curious... So tandem nursing is not good..betul ke Dr Nad or sy dah salah paham ni. Need ur further explanation. TQ:)

    ReplyDelete
  2. salam...maaf sebab penulisan saya buat puan keliru...topic yg NO. 3 tu actually bukan fakta berkenaan tandem nursing...ianya adalah tanggapan2 salah ibu2 yg ada berkenaan tandem nursing...bukan bermakna tandem nursing tu tak baik.
    Saya sendiri buat tandem nursing dulu...and teringin nak mengulanginya sekali lagi...eheheh
    (nanti saya betulkan frasa-frasa saya tu yek)

    ReplyDelete