FOR ALL MOMS AND DADS WHO ARE PASSION TO NUTURE THEIR BABIES WITH THE LOVING TOUCH

We all know that we (all moms and dads) are the most excited persons in the earth waiting for our babies to be born...and we will always try to give our best in nurturing them. I always believe that Our Merciful God has given us our beloved babies to colour and brighten our life with full of love and as a completion to our feeling as a human being, to have the pleasure as a mother and father, and to make us more responsible to what we owned. I also believed that nurturing started from inside the womb, then continues till the time of delivery and from the moment our babies started seeing this world. And, I also and always believe in "natural parenting" which help us to bring our children in a healthier, greener & more friendly towards our environment, lesser hassle, and a safer community for the future world. Of all these, this is why I feel that it is very important and "crucial" to start it with breastfeeding.I don't have much to offer all my friends here other than sharing the experiences, supporting each other and experimenting the new tips in growing and nurturing our children in a natural way. So, HAPPY SHARING!!!

Monday, June 14, 2010

Ada Yang Benar-benar Menguji Kesabaran Saya

Salam semua...(lupa untuk beritahu kepada semua bahawa saya akan menggunakan kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris dalam blog saya, walaupun saya tidak begitu 100% mahir dalam kedua-duanya).
Kenapa saya utarakan tajuk ini? Tiba-tiba saya teringat kepada kisah yang berlaku pada tahun 2007, sewaktu itu saya sedang merawat seorang pesakit yang juga seorang ibu kepada bayinya yang berumur baru 6 hari. Ibu ini telah melahirkan anaknya melalui cara pembedahan di sebuah hospital swasta dan telah mengalami komplikasi jangkitan di luka pembedahan. Sebagai seorang yang bekerja di sebuah hospital yang menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya, seperti biasa, saya amat menitikberatkan penjagaan bayi yang diletakkan bersama-sama ibu walaupun ibu terpaksa dimasukkan ke hospital. Apabila saya bertanya perihal bayinya, ibu ini memberitahu bahawa bayinya ditinggalkan di rumah di bawah penjagaan mertua dan pembantu. Lantas, saya bertanyakan tentang penyusuan bayi dan dengan cepat ibu ini menjawab dengan nada yang agak "terganggu"..."takpa, tak perlu risau sebab saya dah beli stok susu untuk dia dari awal lagi". Mendengar jawapan itu, saya rasa tersentak dalam hati dan perasaan ingin tahu melonjak secara tiba-tiba. Saya cuba beramah mesra untuk mengorek jawapan yang saya inginkan kepada persoalan dalam diam saya tadi. Rupa-rupanya si ibu ini mengidap penyakit asma yang agak teruk dan bergantung kepada ubatan doktor. Setelah mengetahui perkara ini, saya cuba memberi semangat kepadanya, kemudian memberi fakta berkenaan susu ibu dan perkaitannya terutama apabila ibu mengidap asma. Lagi sekali saya tersentak apabila ibu ini cuba meninggi suara kepada saya...mungkin pada anggapannya, saya cuba membetulkan "kesalahan"nya...katanya, "takpa, tak payah nak susah-susah kaunseling dan beritahu saya apa yang betul. Sebenarnya saya tahu dah semuanya, tapi memang saya yang tak mahu beri susu ibu". Kesal di hati saya kerana tidak dapat membantu ibu ini dengan sepenuhnya. Sayu di hati saya apabila mengenangkan bayinya di rumah yang tidak dapat menikmati walau setitis susu ibunya...iaitu suatu anugerah yang tidak ternilai. Pilu di hati saya kerana saya telah disalah anggap sebagai orang yang cuba menuding kesalahan orang lain (dalam aspek kaunseling penyusuan susu ibu).
Walau bagaimanapun, hakikatnya saya tidak pernah patah semangat untuk membantu ibu-ibu yang memerlukan khidmat bantuan saya untuk penyusuan susu ibu. Malah, si ibu ini telah menyedarkan saya tentang hakikat yang berlaku berkenaan penyusuan susu ibu di luar sana...bukan ramai yang boleh menerimanya....PENYUSUAN SUSU IBU, SUATU YANG AZALI YANG SEBENARNYA DILUPAI...
Sehingga kini, saya tidak dapat melupakan kisah ini, dan hingga kini jua saya masih tertanya-tanya tentang reaksi yang diberikan oleh ibu ini:
1. Adakah sebenarnya dia dalam keadaan tertekan kerana terpaksa masuk semula ke hospital dengan luka pembedahan yang terbuka dan dijangkiti kuman?
2. Adakah dia benar-benar telah mendapat informasi yang betul tentang penyusuan sebelum ini? Jika sudah, mengapa dia masih beranggapan bahawa penyakit asma yang dihadapinya boleh diturunkan kepada anaknya sekiranya dia menyusukan bayinya? Ataupun, adakah informasi yang didapati sewaktu ceramah penyusuan itu adalah salah?
3. Adakah saya benar-benar seorang yang mengganggu? Mengapa kaunseling saya tidak berkesan terhadapnya, malah hanya tak sampai 'suku' jalan?
Hanya Allah yang Maha Mengetahuinya.

No comments:

Post a Comment