FOR ALL MOMS AND DADS WHO ARE PASSION TO NUTURE THEIR BABIES WITH THE LOVING TOUCH

We all know that we (all moms and dads) are the most excited persons in the earth waiting for our babies to be born...and we will always try to give our best in nurturing them. I always believe that Our Merciful God has given us our beloved babies to colour and brighten our life with full of love and as a completion to our feeling as a human being, to have the pleasure as a mother and father, and to make us more responsible to what we owned. I also believed that nurturing started from inside the womb, then continues till the time of delivery and from the moment our babies started seeing this world. And, I also and always believe in "natural parenting" which help us to bring our children in a healthier, greener & more friendly towards our environment, lesser hassle, and a safer community for the future world. Of all these, this is why I feel that it is very important and "crucial" to start it with breastfeeding.I don't have much to offer all my friends here other than sharing the experiences, supporting each other and experimenting the new tips in growing and nurturing our children in a natural way. So, HAPPY SHARING!!!

Wednesday, June 16, 2010

Ada Yang Masih Belum Memahami Kepentingan Penyusuan Susu Ibu...Rupanya Masih Ramai Berfikiran SEMPIT!

Salam semua...cuba kita baca petikan dari Berita Harian dibawah ini dan renungkan sejenak... Berita Harian Selasa, 15 Jun 2010, ms 28, seksyen Surat & Emel.

Tajuk: SYOR CUTI BERSALIN 90 HARI TIDAK RASIONAL
Mengenai isu cuti bersalin 90 hari, saya berharap semua pihak dapat melihat kepada pepatah ini 'berjalan pelihara kaki, bercakap pelihara lidah' sebagai tepat untuk isu ini yang dibangkitkan baru-baru ini.
Walaupun pelbagai kajian diutarakan, kehidupan perlu berdasarkan realiti dan bukan andaian semata-mata. Beberapa alasan yang dilontarkan untuk menyokong perlaksanaannya amat tidak rasional.
Antara persoalannya, adakah Malaysia perlu meniru apa saja yang dilakukan oleh luar negara tanpa mampu membuat keputusan sendiri? Adakah kempen susu ibu termasuk program perahan susu ibu atau expressed breastmilk anjuran Kementerian Kesihatan sejak 1990-an sudah menemui jalan buntu?
Berapa ramai ibu yang gagal menyusu dalam tempoh 60 hari akan menyusu sepenuhnya jika diberikan cuti 90 hari? Daripada pengalaman saya, selepas seminggu bersalin, kebanyakan ibu mampu memasak dan melakukan kerja rumah ringan tetapi kenapa tidak mampu kembali bekerja selepas 60 hari?
Sistem peranakan termasuk uterus akan mengecut ke saiz asal dalam tempoh 42 hari sahaja. Saya sendiri sudah boleh memandu dankembali bekerja lebih sembilan jam sehari selepas 20 hari bersalin.
Keharmonian keluarga bukan terletak pada kuantiti masa yang diluangkan bersama keluarga tetapi kualiti kerohanian, kasih sayang dan perhatian. Adakah bayi yang kononnya lebih sihat ini tidak akan membesar sebagai warga Malaysia yang rosak akhlaknya? Saya berpendapat implikasinya cuti bersalin selama 90 hari akan membuatkan majikan memilih pekerja perempuan yang tidak berkahwin atau pekerja lelaki. Selain itu, sistem kontrak yang dilaksanakan dan pekerja wanita yang berkahwin tidak akan disambung kontraknya.
Wanita tidak bersalin atau golongan lelaki terpaksa menanggung beban tugas ibu yang 'bercuti' ini. manakala guru wanita dalam tempoh reproduktif tidak wajar ditugaskan pada tahun peperiksaan penting kerana berpotensi menjejaskan kesinambungan pembelajaran.
Jika kerajaan menanggung gaji ibu ini. wang siapakah yang bakal digunakan? Ahli politik, ulama dan cendekiawan perlu mengenalpasti masalah utama kita terutama gejala sosial dan menanganinya bersama bukan memperjuangkan isu remeh berbaur politik.
Kepentingan seluruh rakyat Malaysia mesti diambil kira. Saya pasti bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mengilhamkan Wawasan 2020 tidak mengharapkan warga Malaysia Maju 2020 yang terpesong akidah, rosak akhlak, dan hancur di tanah air sendiri.
Saya amat mengharapkan pandangan ini mampu membantu pembuat dasar membuat keputusan yang mengambilkira kepentingan semua golongan dan tidak hanya menumpukan perhatian kepada golongan tertentu.
SITI, Jerlun, Kedah.

Sedikit tersentak dan kesal apabila saya terpandang lalu menghabiskan membaca bibit-bibit ayat yang ditulis oleh pembaca suratkhabar ini...rupanya masih ada lagi (sebenarnya ramai di luar sana) yang tidak memahami penyusuan susu ibu dan sempit akal fikiran.
Saya tidak sempat mengulas pandangan pembaca ini pada hari ini kerana sibuk dengan tugas. Saya akan kembali mengulas sepenuhnya bersama-sama fakta. Nantikan kemudian...

No comments:

Post a Comment