FOR ALL MOMS AND DADS WHO ARE PASSION TO NUTURE THEIR BABIES WITH THE LOVING TOUCH

We all know that we (all moms and dads) are the most excited persons in the earth waiting for our babies to be born...and we will always try to give our best in nurturing them. I always believe that Our Merciful God has given us our beloved babies to colour and brighten our life with full of love and as a completion to our feeling as a human being, to have the pleasure as a mother and father, and to make us more responsible to what we owned. I also believed that nurturing started from inside the womb, then continues till the time of delivery and from the moment our babies started seeing this world. And, I also and always believe in "natural parenting" which help us to bring our children in a healthier, greener & more friendly towards our environment, lesser hassle, and a safer community for the future world. Of all these, this is why I feel that it is very important and "crucial" to start it with breastfeeding.I don't have much to offer all my friends here other than sharing the experiences, supporting each other and experimenting the new tips in growing and nurturing our children in a natural way. So, HAPPY SHARING!!!

Sunday, June 27, 2010

Komen di TV - Fomula Milk

Salam semua,
Hari ini dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O di TV9, ada terumamah bersama Dr Zarin Zan (a paediatrician and a cardiologist, who is also my ex-lecturer masa di UM dulu). Perbincangan ini adalah berkisar kepada susu formula. Terdapat banyak jenis susu formula di pasaran, samada berdasarkan jenama, isi kandungan dan formula, jenis-jenis unsur, dan asal usulnya.
Ramai juga yang bertanya apa kelebihan susu kambing berbanding susu lembu, dan apa kelebihan susu soya berbanding susu lembu/kambing. Sebenarnya, dari segi perubatan, tiada bezanya antara ketiga-tiga jenis susu ini. Susu lembu lebuh banyak dijual di pasaran kerana sumbernya lebih mudah didapati dan lembu dapat menghasilkan susu yang banyak dalam suatu masa berbanding kambing. Tetapi kenapa ada yang mendakwa susu soya lebih bagus? Sebenarnya adalah amat salah jika mendakwa sebegitu. Dari segi perubatan, susu soya digunakan oleh bayi-bayi yang dilahirkan dengan keadaan tidak boleh menerima laktosa (lactose intolerance). Laktosa adalah sejenis gula karbohidrat yang terkandung dalam kebanyakkan susu binatang (termasuk susu lembu, kambing), juga susu ibu. Oleh yang demikian, bayi yang benar-benar mengalami masalah ini perlu dibantu dengan susu yang berasaskan soya (lactose-free) kerana sekiranya tidak dibantu, bayi-bayi ini tidak dapat membesar dengan baik kelak. Namun persoalannya, adakah susu berasaskan soya ini patut dijadikan rutin untuk bayi/kanak-kanak? Cuba kita fikir sejenak...manusia diklasifikasikan dalam jenis mamalia, bermakna yang mengandungdan menyusukan anak, serta berdarah panas. Kerana itulah, belum ada lagi kita mendengar tentang manusia meminum susu buaya, susu ikan, susu burung dan pelbagai haiwan berdarah sejuk yang lain. Kenapa? Mudah jawapannya...kerana semua mereka berdarah sejuk, haiwan-haiwan jenis ini bertelur dan tidak menyusukan anak mereka. Apabila kita berbalik kepada persoalan susu soya tadi, adakah sangat bagus dan sangat sesuai untuk bayi kita? Pada saya, jawapannya adalah sama. Soya adalah tumbuhan, tidak mengandung, dan tidak menyusukan bayi. Soya tidak berdarah langsung. Oleh itu, manakan dapat menyamai khasiat susu ibu yang amat lengkap kepada manusia. Namun, Allah itu Maha pengasih dan Pemurah kerana membekalkan kita pelbagai sumber protein untuk diambil dan dijadikan makanan. Cuma Tuhan itu menjadikan otak hanya kepada manusia untuk kita berfikir dan mengkaji tentang kesesuaian susu berasaskan soya ini, dan bukan untuk menggantikan susu ibu untuk diberi kepada bayi.
Saya tidak perlu menyatakan pelbagai hasil kajian saintis dalam dan luar negara berkenaan faktak-fakta kelebihan dan kekurangan susu lembu, kambing dan soya kerana pada kebiasaannya, saya hanya mengkaji jurnal-jurnal ini untuk pengetahuan diri saya sendiri untuk disampaikan dengan cara yang lebih mudah diterima oleh para pembaca blog saya dan para klien penyusuan saya. Pada saya, cukuplah pelbagai perumpamaan yang boleh saya lampirkan untuk kita sama-sama berfikir.
Ramai juga yang bertanya perihal berkenaan kebaikan satu jenama berbanding jenama yang lain. Saya amat suka apabila Dr. Zarin menyatakan bahawa tiada perbezaan dari satu jenama ke jenama yang lain. Memang benar apa yang dikatakannya. Pernahkan kita semua terfikir, dari mana para pengeluar susu ini mendapat idea untuk menambah bahan DHA, AHA, ARA, Prebiotic, Probiotic, Boost Immune elemen dan pelbagai lagi? Saya suka memberi perumpamaan berbunyi begini...sebenarnya, mungkin para saintis yang bekerja mengkaji susu ibu di syarikat pengeluar susu ini sudah terlebih pandai...kerana pada waktu kecil mereka telah disusukan susu ibu masing-masing, namun apabila telah berjaya menjadi saintis, mereka telah cuba meniru bahan-bahan dan zat-zat yang terkandung dalam susu ibu dan disintetikkan (menjadi bahan tiruan) untuk dicampur ke dalam susu tepung formula. Alangkah sedihnya saya... Yakinlah semua ibu yang menyusui anak-anak mereka...sebenarnya bayi-bayi/anak-anak kita langsung tidak kekurangan sumber zat-zat ini kerana yang terkandung dalam susu ibu adalah yang paling tulen dan paling mudah diserap. Oleh itu, jangan risau walaupun syarikat pengeluar susu mendakwa susu tepung mereka mengandungi kandungan zat-zat ini yang sepuluh kali lebih tinggi. Padahal, hakikatnya, dari 10 kali, hanya 1/10 sahaja yang diserap masuk ke dalam usus bayi. Alangkah sedihnya kan?
Salam ukhuwah dari saya untuk semua.

5 comments:

  1. Thank u Dr Nadd for ur great effort and passion of bringing awareness to all lovely mothers about their responsibility to breastfeed their own child. Will alwayz support you...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. good komentar..betul..sy juga suka dgn jwpn dr zarin... takde bezanya susu formula ni..tp susu ibu da best mmg takleh nafi la.. tiada bandingannya

    ReplyDelete
  4. Thanks to all who support breastfeeding. Harap lebih ramai ibu yang menonton sesi rancangan tu akan buka mata dan menerima penyusuan susu ibu dengan baik.

    ReplyDelete