FOR ALL MOMS AND DADS WHO ARE PASSION TO NUTURE THEIR BABIES WITH THE LOVING TOUCH

We all know that we (all moms and dads) are the most excited persons in the earth waiting for our babies to be born...and we will always try to give our best in nurturing them. I always believe that Our Merciful God has given us our beloved babies to colour and brighten our life with full of love and as a completion to our feeling as a human being, to have the pleasure as a mother and father, and to make us more responsible to what we owned. I also believed that nurturing started from inside the womb, then continues till the time of delivery and from the moment our babies started seeing this world. And, I also and always believe in "natural parenting" which help us to bring our children in a healthier, greener & more friendly towards our environment, lesser hassle, and a safer community for the future world. Of all these, this is why I feel that it is very important and "crucial" to start it with breastfeeding.I don't have much to offer all my friends here other than sharing the experiences, supporting each other and experimenting the new tips in growing and nurturing our children in a natural way. So, HAPPY SHARING!!!

Friday, June 18, 2010

WHO vs CDC Growth Chart - Carta Perkembangan Yang Mana Untuk Anak Saya?

Salam semua.
Saya pasti ramai di kalangan ibu yang menyusukan anak secara eksklusif mengalami dilema dan keadaan serba salah seperti saya. Anak yang disusui didapati mengalami pertumbuhan berat badan yang agak perlahan terutamanya apabila umur anak mencecah 5 ke 6 bulan. Anak saya juga tidak terkecuali. Pertumbuhannya hanya mengikut kawasan kuning di dalam carta pertumbuhan berat badan mengikut umur yang ada dalam buku perkembangan kanak-kanak. Namun pada hemat saya sebagai seorang ibu, rasanya anak saya tidak langsung kelihatan sakit mahupun nampak seperti kanak-kanak yang kekurangan zat makanan. Dia sudah pandai berjalan tanpa bertatih seawal umur 10 bulan, memanjat dan melompat apabila berumur 1 tahun, malah bercakap hampir penuh perkataan dewasa sebaik berumur 16 bulan. Apa yang tidak kena rasanya? Ramai ahli keluarga menyatakan kebimbangan setelah mendapati carta berat badannya agak statik...namun, saya tetap dengan pendirian saya...TIADA APA YANG PELIK DAN TIADA APA YANG TIDAK KENA DENGAN ANAK SAYA!!!
Ada perkara yang perlu diketahui oleh ibu-ibu menyusu dan para anggota kesihatan yang mengendalikan pertumbuhan kanak-kanak di Malaysia. Terdapat 2 jenis graf pertumbuhan yang terdapat di seluruh dunia. 2 graf ini dibuat oleh 2 organisasi yang berpusat di US dan Canada, serta oleh WHO. Secara amnya,
1) Graf pertumbuhan CDC: dibuat hasil dari pemerhatian perkembangan anak2 secara rambang di US/Canada, dan sampel kajian dipastikan sihat dan bebas dari sebarang penyakit. Anak-anak yang menjadi sampel kajian tidak disusukan susu ibu secara eksklusif dan kebanyakkannya minum susu tepung formula sejak kecil.
2) Graf pertumbuhan WHO: dibuat di negara-negara yang mewakili pelbagai benua di seluruh dunia. Anak-anak yang menjadi sampel kajian adalah menyusu susu ibu secara eksklusif 6 bulan ataupun disusukan susu ibu secara dominant sejak lahir. Cara pemerhatian susulan sepanjang kajian adalah lebih teliti dan terperinci.
Apakah hasil kajian-kajian ini dan apakah kesannya terhadap penyusuan susu ibu?

Didapati bahawa anak-anak yang disusui susu ibu secara eksklusif mempunyai 'masalah' kurang berat badan apabila mengikuti graf pertumbuhan CDC, dan anak-anak yang tidak disusukan susu ibu mempunyai berat badan yang "ideal" berdasarkan graf pertumbuhan CDC.
Mengapa Graf Pertumbuhan WHO dicipta sedangkan sudah ada Graf Pertumbuhan CDC? Ini kerana WHO ingin mengkaji kenaikan bilangan kanak-kanak yang obes atau mengalami kegemukan...ianya semakin meningkat!!! Kadar kejadian penyakit diabetes seawal kanak-kanak juga semakin naik.
Menurut Graf Pertumbuhan WHO, anak-anak yang disusui susu ibu secara eksklusif mempunyai berat badan yang ideal, manakala anak-anak yang pada mulanya "ideal" mengikut carta CDC tadi rupanya jatuh dalam kategori lebih berat badan atau obese!!!

Oleh itu, untuk anak-anak yang disusui susu ibu secara eksklusif adalah lebih sesuai mengikut carta perkembangan yang dibuat oleh WHO.

Diharapkan jangan ada lagi jururawat di klinik yang memarahi ibu-ibu yang menyusu anak mereka secara eksklusif disebabkan berat anak yang kurang. Rujuk dulu kepada doktor yang bertauliah sebelum mengambil tindakan. Jangan mengambil tindakan "menghukum" ibu-ibu ini sehingga mereka tertekan seterusnya gagal meneruskan penyusuan susu ibu sehingga 2 tahun. Yang gagal bukanlah ibu itu sebenarnya, sebaliknya anda yang menasihati atau menegur lah yang GAGAL!!!
Sebaiknya kita semua renungkan bersama.

No comments:

Post a Comment